2018-12-11     Biny, Damazego, Waldemara    

Projekt „Europejski staż krokiem w dorosłą przyszłość” właśnie dobiegł końca, dlatego czas na podsumowania.


W roku szkolnym 2016/17 i 2017/18  uczniowie naszej szkoły wyjechali na praktyki zawodowe do Niemiec. W projekcie finansowanym w ramach programu unijnego "ERASMUS +", brało udział 25 uczniów z klas trzecich, kształcących się w zawodzie: technik logistyk, technik pojazdów samochodowych oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. Opiekunami wyjazdu zostali: Pan Jarosław Kurpios oraz Pan Konrad Szreniawski. Wyjazd odbył się w dwóch turach: 
-12 uczniów odbyło praktyki w terminie 08.01.2017 - 04.02.2017
-13 uczniów odbyło praktyki w terminie 02.10.2017 – 27.10.2017
 
Podstawowym celem praktyk  było rozwinięcie umiejętności praktycznych i zdobycie nowych wiadomości i technik z zakresu pracy logistyka, kucharza oraz mechanika samochodowego oraz rozwijanie umiejętności językowych z zakresu języka niemieckiego i języka angielskiego. Ponadto przełamywanie barier kulturowych, zwiększenie motywacji do dalszego rozwoju zawodowego i osobistego, a przez to zwiększenie szans zatrudnienia na krajowym i europejskim rynku pracy.
 Praktyki odbywały się w firmie Vitalis, z którym szkoła rozpoczęła współpracę w 2016 roku. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Schkeuditz, oddalonej o 16 km od saksońskiego Lipska. 
 
Relacja z przebiegu praktyk…
Podróż odbywała się autokarem i trwała ok. 8 godzin. Bus, w którym uczniowie podróżowali był najwyższej klasy, dlatego podróż w tak komfortowych warunkach nie przyniósł zmęczenia praktykantom. Na miejscu grupę młodzieży powitała serdecznie Pani Gosia Worona, opiekunka z ramienia  niemieckiego partnera firmy VITALIS. Uczniowie zostali zaproszeni na spotkanie organizacyjne, gdzie Pani Małgorzata przypomniała uczniom regulamin pobytu oraz program praktyk. Wszyscy uczestnicy zostali zaopatrzeni w karty komunikacji miejskiej, plany miasta, wytyczne co do poruszania wykorzystaniem komunikacji miejskiej oraz nazwy i adresy zakładów pracy, w których mieli odbywać praktyki. Następnie zostali zakwaterowani w pokojach 5-cio i 6-cio osobowych wyposażonych w łazienkę,  prysznice i telewizor. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po całym obiekcie, który składał się wielu różnych budynków, dwóch boisk, klubu młodzieżowego, stołówki z kuchnią, stołówki dla uczniów, warsztatami mechanicznymi, biurem i innymi ważnymi dla mieszkańców zakamarkami. 
Pierwszego dnia z pomocą Pani Małgorzaty młodzież była rozwożona do zakładów pracy. Uczniowie z klasy o profilu technik żywienia i usług gastronomicznych odbywało praktyki w zakładach gastronomicznych na terenie Lipska (II tura ), natomiast dwóch uczniów z I tury odbywało praktyki na miejscu w ośrodku – na stołówce. Uczniowie z technikum  logistycznego odbywali praktyki w Lipsku, w zakładach: Mensa am Park, Mensa am Elsterbecken, Mensa Academica.
Natomiast uczniowie z technikum pojazdów samochodowych odbywali praktyki w warsztatach samochodowych – VW Service Betrieb oraz Autocenter an der GmbH w Schkeuditz, Autodesign Heiber w LipskuSchkeuditz, Autodesign Heiber w Lipsku.
Dzięki odbyciu praktyk uczestnicy stażu otrzymali certyfikaty i dokument Europass – Mobilność, które potwierdzają odbycie praktyk w innym kraju europejskim w ramach wyjazdu zorganizowanego, a tym samym ułatwią im w przyszłości odnalezienie się na rynku pracy.
Pierwszy tydzień był dla wszystkich najtrudniejszy. Stażyści  poznawali miejsca swoich praktyk, właścicieli i współpracowników oraz cały systemu komunikacji miejskiej w Lipsku. Dojazdy do firm stanowiły dla naszych uczniów ogromny stres, co przełożyło się na pracę opiekunów, którzy cały czas kontrolowali sytuację na messengerze. Należy zaznaczyć, iż grupa została dobrze przygotowana do wyjazdu i przebiegu praktyk zagranicznych. Przed wyjazdem były organizowane liczne spotkania z koordynatorem projektu, gdzie wszelkie wątpliwości były na bieżąco wyjaśniane, ponadto przygotowanie językowe (niemiecki, angielski) miało ogromne znaczenie już w pierwszych kontaktach z rzeczywistością w kraju goszczącym. Młodzież bardzo szybko przyzwyczaiła się do warunków i wymagań niemieckich partnerów i pracodawców. Musiała być punktualna, rzetelnie realizować zaplanowany program praktyk oraz pokonać to co najtrudniejsze - barierę językową, a z tym było na początku najtrudniej. Uczniowie codziennie wypełniali dzienniczki praktyk, w których dokumentowali ich przebieg oraz czynności wykonywane czynności i umiejętności. Codzienna wieczorna „herbatka” z opiekunami integrowała na tyle grupę, iż wszelkie „niedogodności” wynikające z kultury Niemiec były na bieżąco rozwiązywane.
 
Podczas pobytu był też czas na wypoczynek i turystyczne atrakcje... 
Praktykanci mieli bardzo dobrze zorganizowany wypoczynek, w którym  mnóstwo czasu zajmował program kulturowy. Uczniowie odbyli  wycieczki do Berlina, Lipska oraz Drezna. Zaczynając poznawanie zakątków Niemiec nasi praktykanci rozpoczęli od Lipska, gdzie zobaczyli budynek Dworca Głównego, który po renowacji zaliczany jest do jednego z najpiękniejszych w Europie. Spacerując po najważniejszych zabytkowych obiektach Lipska, stażyści mieli okazję zobaczyć: Stary Ratusz - jedną z piękniejszych budowli niemieckiego renesansu, Kościół św. Mikołaja, który stał się słynny na całym świecie w roku 1989, kiedy to dał początek „pokojowej rewolucji“, która utorowała drogę do zjednoczenia Niemiec, Kościół św. Tomasza - główne miejsce twórczości Jana Sebastiana Bacha. Uczniowie mieli również okazję być na placu zwanym Naschmarkt (targ łakoci,), gdzie stoi XVII - wieczny barokowy gmach giełdy oraz pomnik związany z miastem Goethego. Niesamowite wrażenie zrobił na praktykantach Pomnik Bitwy Narodów (Völkerschlachtdenkmal), największy pomnik Niemiec z platformą widokową na wysokości 91 metrów, upamiętniający bitwę koalicji antyfrancuskiej z wojskami Napoleona w 1813 roku. 
 
Kolejnym miastem, które zwiedziła grupa młodych stażystów był Berlin. Wycieczka odbyła się w weekend i trwała dwa dni. Uczniowie z przewodniczką zwiedzili słynny Plac Poczdamski, gdzie znajdują się pozostałości muru berlińskiego, następnie Reichstag, czyli budynek Parlamentu i siedzibę Kanclerza Niemiec. Kolejnym, ważnym punktem zwiedzania miasta była Brama Brandenburska – symbol miasta i symbol Zjednoczenia Niemiec oraz słynny pomnik Holokaustu. We wschodniej części Berlina grupa zwiedziła kościół cesarza Wilhelma, który został zbudowany w roku 1895 ku jego czci i zniszczony podczas wojny w 1943 r, przez lata był pomnikiem. W 1961 został na nowo odrestaurowany i poświęcony, przy czym celowo wieżę kościelną zachowano tylko do połowy. Atrakcją programu kulturowego było również poznanie zabytków Drezna - stolicy Saksonii. Uczniowie zobaczyli miedzy innymi: Drezdeńską Starówkę, Kościół Marii Panny (Frauenkirche), Zwinger- piękną barokową budowlę, tzw., perłę architektoniczną miasta, pałac wybudowany przez Augusta Mocnego, obecnie służący jako kompleks muzealny ze słynną galerią obrazów Dawnych Mistrzów (np. m.in. Tycjan, Rubens, Rembrandt, Rafael), Katedrę (Hofkirche), piękny barokowy kościół katolicki, w którym znajduje się urna z sercem Augusta II Mocnego, a którego ciało spoczywa w Polsce na Wawelu. Podziwiali operę Sempera (Semperoper) i wiele innych zabytków.
Muzeum Techniki w Berlinie, gdzie znajduje się ogromna wystawa starych i nowych technologii. Obok wystawy znajduje się tam centrum interaktywne, gdzie znajduje się ok. 250 stanowisk eksperymentalnych, które zachęcają zwiedzających do samodzielnego eksperymentowania z techniką i przyrodą. 13-14 października b.r. odbyła się wizyta monitorująca. Monitoring przeprowadzony został przez dyrektora szkoły panią Anetę Dziedzic, wicedyrektora pana Jarosława Okrajka, koordynatora projektu panią Anetę Jaraczewską oraz  panią Joannę Pabiańczyk, nauczyciela języka angielskiego. Delegacja ze szkoły sprawdziła prawidłowość przebiegu stażu, warunki mieszkaniowe i żywieniowe. Zmonitorowano także zakłady pracy, w których pracowali uczniowie; koordynator projektu sprawdziła również dzienniczki praktyk. Ponadto delegacja spotkała się z właścicielami zakładów pracy, gdzie omówiono przebieg praktyk. Wszyscy pracodawcy chwalili zaangażowanie, umiejętności praktyczne oraz językowe naszych uczniów. Nasi uczniowie byli podziwiani za staranność, pracowitość i rzetelność. Sami spotykali się z wielką życzliwością i pomocą ze strony niemieckich pracodawców i pracowników. Wizyta potwierdziła prawidłowość przebiegu praktyk. 
 
 Opinie uczestników praktyk zawodowych w Niemczech…
„Swoje praktyki spędziłem jako jeden z pięciu szczęśliwców w Niemczech. Wraz ze mną do Schkeuditz zawitało czworo chłopców: Patryk, Szymon, Karol oraz Kamil. Podsumowując cały wyjazd jestem bardzo zadowolony. Była to dla mnie nauka zawodu, ale także wielka przygoda i trudność, ponieważ musiałem zostawić bliskich na cały miesiąc, niemniej jednak, gdybym miał do wyboru jechać jeszcze raz czy zostać w Polsce , to zdania na pewno bym nie zmienił.”
Norbert Koperczak uczeń III klasy Technikum Pojazdów Samochodowych (II mobilność)
 
„Wrażenia z wyjazdu były dla mnie bardzo pozytywne, nie żałuję tego wyjazdu. Pozwoliło mi na poznanie wielu ludzi, ich kultury obyczajów, rozwinięcie kwestii językowej(komunikacja i słownictwo branżowe). Pobyt za granicą umożliwił mi również pogłębienie i wykorzystanie w praktyce wiedzy zdobytej w szkole”. 
Adrian Duniec uczeń III klasy Technikum Pojazdów Samochodowych (I mobilność)
 
„Jestem bardzo zadowolona że wzięłam udział w praktykach zawodowych. Zdobyłam duże doświadczenie i bardzo wiele się nauczyłam, poznałam też wielu bardzo sympatycznych ludzi. Zdobyte praktyczne umiejętności w posługiwaniu się językiem niemieckim, pozwoliło mi na podniesienie wyników z przedmiotu – język niemiecki. Istotne jest to, że mam większe możliwości w znalezieniu pracy zarówno w Polsce jak i za granicą co zwiększy moje szanse na sukces zawodowy w przyszłości.”
Justyna Leśniak uczennica III klasy Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych (II mobilność)
 
„Cieszę się bardzo, że wzięłam udział w tym stażu, pomimo iż na początku miałam obawy. Był to mój pierwszy wyjazd zagraniczny. Jednak dużo się nauczyłam, przede wszystkim - jak radzić sobie ze stresem i jak radzić sobie w trudnych sytuacjach – tutaj dużo wyniosłam z sytuacji w jakiej znalazłam się podczas dojazdu do pracy. Jak się okazało po pierwszych dwóch dniach – to nic nie było takiego strasznego. Przełamałam barierę językową, poznałam nowe słownictwo oraz kulturę i obyczaje innego kraju i przekonałam się, że języki obce są w życiu bardzo potrzebne.”
Ania Botko uczennica III klasy Technikum Logistycznego ( I mobilność).
 
Cztery tygodnie upłynęły bardzo szybko. Warto dodać, że młodzież, z tytułu udziału w stażu zagranicznym, nie poniosła żadnych kosztów związanych z zakwaterowaniem, wyżywieniem, przejazdem, ubezpieczeniem. W ramach przyznanych środków przed wyjazdem uczniowie otrzymali kieszonkowe na swoje potrzeby w wysokości 100 EURO.
Korzyści z odbycia praktyk zagranicznych… 
Zagraniczne praktyki, pomimo że na początku (z perspektywy ucznia) wydają się być  trudne, to jednak okazały się być pięknym doświadczeniem  życiowym oraz zawodowym. Dla wielu naszych uczniów taki wyjazd był pierwszym wyjazdem zagranicznym. Staże zagraniczne poszerzają i uzupełniają proces kształcenia, a przede wszystkim potrafią sprostać wyzwaniom współczesnego rynku pracy. Młodzież będąca z dala od rodzinnego domu, musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami – zwłaszcza językowymi. Nauka radzenia sobie w nowych, często trudnych sytuacjach, współpraca i pomoc w grupie, umiejętność zarządzania czasem oraz pieniędzmi spowodowała, iż młodzi ludzie stali się dumą nie tylko dla szkoły ale przede wszystkim dla swoich rodziców.
 
Podziękowania z ramienia szkoły nalezą się uczestnikom projektu – naszym uczniom, którzy spisali się w sposób nienaganny podczas trwania projektu, godnie reprezentowali naszą szkołę, ale także nasz kraj. Dyrekcja ZS oraz Grono Pedagogiczne ma nadzieję, że zdobyte doświadczenie podczas pobytu na praktykach przyczyni się do znalezienia dobrej pracy w przyszłości.
-------------
Koordynator projektu
Aneta Jaraczewska 

 

Odwiedzin :